Tillbaks i stan.

Helgen i Oslo var sjuuuuukt koslig!

Vi halv fem i fredags eftermiddag åkte jag för att först hämta upp Mian. Hade skrivit ut en tio sidors vägbeskrivning och letat fram gps:en så nu skulle vi väl trots att vi är sjukt förvirrade båda två, ändå lyckas hitta fram till Hamngatan där vi skulle hämta upp Stuart..
Men det är fanimej omöjligt att hitta nånstans i city.
Vii bestämde oss för att lita på gps:en. Det var verklgen en miss. Vetefan vad den höll på med men helt plötsligt försvann den gröna pilen. Sen visade den att vi skulle svänga höger, sedan höger igen och sedan höger ännu en gång. Så vi kom tillbaks till samma väg vi var på. Snurrade runt kvarteret två gånger innan vi hamnade i nån okänd liten återvändsgränd. Försenade och irriterade. Istället fick Mian guida mig med en liten gatukalender.
Till slut hittade vi fram. Men sen skulle vi försöka hitta ut på motorvägen därifrån. Suck. Vägbeskrivningen hade dessutom valt en annan väg en den vi hade tänkt ta så den var ju ganska meningslös.
Fick ett antal gånger fråga Mian vart vi skulle.
-Jag vet inte, svarade hon.
-Du har tre sekunder på dig att bestämma dig, ska jag svänga rakt fram eller höger???

Efter typ en timmes körande kom vi till slut ut på motorvägen. Puh, vilke pärs!
Sen gick det ganska smärtfritt enda fram till Oslo iallafall. Jag körde första halvan och Mian resten. Stuart låg helt slut i baksätet typ hela vägen.

Det tog sin lilla tid men till slut började vi närma oss. Även nu hade vi en vägbeskrivning som i början funkade utmärkt.
Sen sa den åt oss att svänga vänster i rondellen som skulle komma. Vilken jävla rondell! Kom ju fan ingen sån. Vi hade ingen aning om vi skulle svänga av eller ej så det slutade med att vi körde förbi typ hela Oslo och fick fråga oss fram vid två bensinmackar.
Vid halv två på natten var vi äntligen framme sen. Tack och lov funkade det enda telenumret vi hade och vi fick tag på både twinsen och deras kompis.
Vi däckade på våra madrasser och vaknade hyfsat utvilade på morgonen till strålande sol. Fy fan vad najs!
Då fick vi lite guidning i stan av twinsen och Andreas som visade sig vara Mys pojkvän. Vi gick till det nya operahuset och fick lite Sydney-flashbacks. Sen mötte vi upp syrran också, köpte god lunch och satte oss på en gräsmatta i stan och drack smirre. Slurp.
Jag, Mian och syrran gick å kolla in lite klänningar men den finaste jag hittade var långt över min prisgräns tyvärr.
Ännu några cider på twinsens takterass i eftermiddagssolen. Sen en middag ute på Karl Johan, (den mest kända gatan), nåra svindyra öl på twinsens lounge/restaurang-jobb och utgång på Andreas jobb med mer öl, shots och lite svenska hits! Avslutade sen med en mega-stor fylle-pizza.

Vädret var faktiskt helt okej på söndagen också men vi hann inte göra mycket mer än att träffa syrran för en lunch på Fridays.

Mat i Oslo: Baguette till lunch, hamburgare och pommes frites till middag, fyllepizza till kvällsmat, club sandwich till lunch.
Dricka: Massvis med smirre, öl, mer smirre, mer öl, en shot.
Oslo är sjukt dyrt och förutom maten och drickan spenderade jag mer pengar på mobilen på tre dar än jag annars gör på en månad.
Jävligt nyttigt och billigt med andra ord. NOT!
Men måste ändå säga att det var himla skönt att kunna spendera lite pengar utan att behöva ha alldeles för dåligt samvete.

Skönt var det att hitta på nåt och komma bort från Sthlm en stund.
Synd bara att vi inte kunde stanna längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback